Linus

Linus var superduperfin idag, jag red på ängen och gjorde den här övningen:
Jag lärde mig faktiskt den här när jag var hos familjen Kamensky i en vecka, det är superbra övning!
Man ska inte rida längs med staketet om man rider i paddocken.
Jag började med att trava på raksträckorna och försökte få honom att gå stabilt rakt framåt och inte "slajma".
Innan hörnen saktar man av till skritt, så man saktar av på rakt spår och sen flyttar man undan bakdelen, så att hörnet verkligen blir kantigt. När man rätat ut, ska man börja trava igen.
Sen utökade jag övningen och ökade traven rätt ordentligt, så att han ska kunna lyssna fast det går lite fortare.
Efter ett tag började vi galoppera, man ska fortfarande sakta av till skritt i hörnen.
Ja, jag tycker verkligen om den här övningen, Linus lyssnar mycket mycket bättre efter att man gjort den här och dessutom är den bra för hästar som behöver "vara på bakbenen", det är övergångarna som gör det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0